Antea Polska S.A. została wybrana do opracowania kompleksowego dokumentu, tj. Programu Funkcjonalno-Użytkowego (PFU) wraz z opracowaniami dodatkowymi dla inwestycji pod nazwą: „Przebudowa Nabrzeża Huk w Porcie w Szczecinie”, realizowanej na zlecenie Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście S.A.

O inwestycji — cele i znaczenie

Projekt ma na celu znaczące zwiększenie możliwości przeładunkowych portu poprzez modernizację i rozbudowę nabrzeża Huk: linia odbojowo-cumownicza o głębokości technicznej –12,5 m zostanie wydłużona do około 288 m. Dzięki temu możliwe będzie cumowanie statków o maksymalnych parametrach dopuszczonych do żeglugi po zmodernizownym torze wodnym Szczecin-Świnoujście, co przekłada się bezpośrednio na wzrost efektywności i konkurencyjności całego obszaru portowego.

Modernizacja Nabrzeża Huk wpisuje się w szerszą strategię rozwoju ZMPSiŚ S.A., mającą na celu rozwój infrastruktury portowej, obsługi większych niż dotychczas statków oraz umocnienie roli portów w Szczecinie i Świnoujściu, jako kluczowych węzłów logistycznych i morskich. W 2024 roku porty administrowane przez ZMPSiŚ S.A. przeładowały ponad 32 305 mln ton ładunków — modernizacja infrastruktury jest więc naturalną odpowiedzią na potrzeby dalszego wzrostu i optymalizacji operacji morskich. 

Zakres zadań Antea Polska w ramach PFU

W ramach niniejszego zamówienia nasze kluczowe zadania obejmują:

  1. Opracowanie Programu Funkcjonalno-Użytkowego (wielobranżowego)
    PFU będzie obejmował co do zasady branże: hydrotechniczną, elektryczną, sanitarną (w zakresie niezbędnym dla prawidłowego funkcjonowania nabrzeża) wraz z planem projektowanej zabudowy. Dokument ten posłuży do ustalenia planowanych kosztów prac projektowych i robót budowlanych, a także będzie stanowić podstawę opisu przedmiotu zamówienia do przetargu na wybór Wykonawcy w tzw. trybie „zaprojektuj i zbuduj”.
  2. Optymalizacja wariantu rozwiązania
    W ramach przyjętego wariantu realizacyjnego zobligowani jesteśmy do analizy możliwości optymalizacji projektowanych rozwiązań względem przyjętych jako referencyjne w OPZ (Opis Przedmiotu Zamówienia). W ramach opracowania przedstawimy również wycenę kosztów: zakresu robót wariantu podstawowego i rozwiązania zamiennego, a następnie rekomendacje dla Zamawiającego, co do wariantu typowanego do dalszych etapów realizacji.
  3. Etapowanie robót budowlanych
    Kluczowym aspektem dla prawidłowej realizacji wymagań Zamawiającego będzie etapowanie przebudowy w taki sposób, aby w trakcie prac możliwa była eksploatacja czynnej części nabrzeża dla statków o długości do 100 m — co pozwoli na zachowanie ciągłości operacji portowych i nieprzerwane użytkowanie obiektu przez cały okres trwania robót budowlanych.
  4. Infrastruktura techniczna 
    W ramach realizacji zadania zaprojektujemy nową, niezbędną infrastrukturę techniczną, dostosowaną do już istniejącej infrastruktury portowej, tak aby zapewnić sprawne funkcjonowanie przebudowanego nabrzeża.
  5. Pozwolenia i decyzje administracyjne
    Przygotujemy wniosek oraz przeprowadzimy procedury administracyjne zmierzające do uzyskania pozwolenia na wznoszenie i wykorzystywanie sztucznych wysp, konstrukcji i urządzeń w polskich obszarach morskich, aż do prawomocnej decyzji.
  6. Badania ferromagnetyczne dna morskiego
    Wykonamy skan dna morskiego na całej długości nabrzeża pod kątem obecności obiektów ferromagnetycznych, co jest kluczowe dla bezpieczeństwa robót czerpalnych związanych z uzyskaniem głębokości ok. –12,0 m plus tolerancja bagrownicza. Raport końcowy zostanie uwzględniony jako element opisu przedmiotu zamówienia w procedurze wyłonienia Wykonawcy w tzw. trybie „zaprojektuj i zbuduj”.
  7. Skanowanie georadarowe i detekcja precyzyjna terenu lądowego
    W części lądowej wykonamy georadarowe badania w celu wykrycia obiektów ferromagnetycznych, infrastruktury podziemnej i sieci uzbrojenia terenu. Raport końcowy będzie integralną częścią ww. dokumentacji przetargowej.
  8. Inwentaryzacja zieleni wraz z kosztami jej usuwania
    Przeprowadzimy inwentaryzację zieleni (drzewa, krzewy) w obszarze inwestycji oraz, jeśli będzie to konieczne, wyliczymy koszty administracyjne związane z ich usunięciem. 
  9. Wsparcie w procedurze przetargowej
    Jeżeli zajdzie taka potrzeba, udostępnimy pisemne wyjaśnienia i odpowiedzi na pytania wykonawców dotyczące opracowanej dokumentacji — w szczególności dotyczące zakresu, parametrów robót i przyjętych rozwiązań — oraz w razie potrzeby uzupełnimy dokumentację w trakcie trwania procedury przetargowej na wybór wykonawcy prac projektowych i robót budowlanych.

Antea Polska od lat wspiera rozwój kluczowych elementów infrastruktury morskiej w Polsce, opracowując programy funkcjonalno-użytkowe, koncepcje, analizy techniczne, projekty budowlane i wykonawcze, czy pełniąc funkcję Inżyniera Kontraktu dla inwestycji obejmujących budowę, modernizacje i rozbudowy nabrzeży, basenów portowych oraz innych obiektów hydrotechnicznych. 

Nasz zespół ekspertów posiada wiedzę techniczną, operacyjną i środowiskową niezbędną do skutecznej realizacji tego typu przedsięwzięć — od etapu analiz i badań, po przygotowanie kompletnych dokumentacji wielobranżowych i uzyskanie wymaganych decyzji administracyjnych.

Wykorzystując doświadczenie zdobyte przy licznych projektach hydrotechnicznych, w szczególności wykonywanych dla terenów obejmujących porty morskie i śródlądowe oraz przystanie, Antea Polska zapewnia kompleksowe i bezpieczne podejście do przygotowania i realizacji inwestycji o strategicznym znaczeniu dla rozwoju krajowej gospodarki i transportu morskiego.