Antea Polska S.A. została wybrana do opracowania kompleksowego dokumentu, tj. Programu Funkcjonalno-Użytkowego (PFU) wraz z opracowaniami dodatkowymi dla inwestycji pod nazwą: „Przebudowa Nabrzeża Huk w Porcie w Szczecinie”, realizowanej na zlecenie Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście S.A.
O inwestycji — cele i znaczenie
Projekt ma na celu znaczące zwiększenie możliwości przeładunkowych portu poprzez modernizację i rozbudowę nabrzeża Huk: linia odbojowo-cumownicza o głębokości technicznej –12,5 m zostanie wydłużona do około 288 m. Dzięki temu możliwe będzie cumowanie statków o maksymalnych parametrach dopuszczonych do żeglugi po zmodernizownym torze wodnym Szczecin-Świnoujście, co przekłada się bezpośrednio na wzrost efektywności i konkurencyjności całego obszaru portowego.
Modernizacja Nabrzeża Huk wpisuje się w szerszą strategię rozwoju ZMPSiŚ S.A., mającą na celu rozwój infrastruktury portowej, obsługi większych niż dotychczas statków oraz umocnienie roli portów w Szczecinie i Świnoujściu, jako kluczowych węzłów logistycznych i morskich. W 2024 roku porty administrowane przez ZMPSiŚ S.A. przeładowały ponad 32 305 mln ton ładunków — modernizacja infrastruktury jest więc naturalną odpowiedzią na potrzeby dalszego wzrostu i optymalizacji operacji morskich.
Zakres zadań Antea Polska w ramach PFU
W ramach niniejszego zamówienia nasze kluczowe zadania obejmują:
- Opracowanie Programu Funkcjonalno-Użytkowego (wielobranżowego)
PFU będzie obejmował co do zasady branże: hydrotechniczną, elektryczną, sanitarną (w zakresie niezbędnym dla prawidłowego funkcjonowania nabrzeża) wraz z planem projektowanej zabudowy. Dokument ten posłuży do ustalenia planowanych kosztów prac projektowych i robót budowlanych, a także będzie stanowić podstawę opisu przedmiotu zamówienia do przetargu na wybór Wykonawcy w tzw. trybie „zaprojektuj i zbuduj”. - Optymalizacja wariantu rozwiązania
W ramach przyjętego wariantu realizacyjnego zobligowani jesteśmy do analizy możliwości optymalizacji projektowanych rozwiązań względem przyjętych jako referencyjne w OPZ (Opis Przedmiotu Zamówienia). W ramach opracowania przedstawimy również wycenę kosztów: zakresu robót wariantu podstawowego i rozwiązania zamiennego, a następnie rekomendacje dla Zamawiającego, co do wariantu typowanego do dalszych etapów realizacji. - Etapowanie robót budowlanych
Kluczowym aspektem dla prawidłowej realizacji wymagań Zamawiającego będzie etapowanie przebudowy w taki sposób, aby w trakcie prac możliwa była eksploatacja czynnej części nabrzeża dla statków o długości do 100 m — co pozwoli na zachowanie ciągłości operacji portowych i nieprzerwane użytkowanie obiektu przez cały okres trwania robót budowlanych. - Infrastruktura techniczna
W ramach realizacji zadania zaprojektujemy nową, niezbędną infrastrukturę techniczną, dostosowaną do już istniejącej infrastruktury portowej, tak aby zapewnić sprawne funkcjonowanie przebudowanego nabrzeża. - Pozwolenia i decyzje administracyjne
Przygotujemy wniosek oraz przeprowadzimy procedury administracyjne zmierzające do uzyskania pozwolenia na wznoszenie i wykorzystywanie sztucznych wysp, konstrukcji i urządzeń w polskich obszarach morskich, aż do prawomocnej decyzji. - Badania ferromagnetyczne dna morskiego
Wykonamy skan dna morskiego na całej długości nabrzeża pod kątem obecności obiektów ferromagnetycznych, co jest kluczowe dla bezpieczeństwa robót czerpalnych związanych z uzyskaniem głębokości ok. –12,0 m plus tolerancja bagrownicza. Raport końcowy zostanie uwzględniony jako element opisu przedmiotu zamówienia w procedurze wyłonienia Wykonawcy w tzw. trybie „zaprojektuj i zbuduj”. - Skanowanie georadarowe i detekcja precyzyjna terenu lądowego
W części lądowej wykonamy georadarowe badania w celu wykrycia obiektów ferromagnetycznych, infrastruktury podziemnej i sieci uzbrojenia terenu. Raport końcowy będzie integralną częścią ww. dokumentacji przetargowej. - Inwentaryzacja zieleni wraz z kosztami jej usuwania
Przeprowadzimy inwentaryzację zieleni (drzewa, krzewy) w obszarze inwestycji oraz, jeśli będzie to konieczne, wyliczymy koszty administracyjne związane z ich usunięciem. - Wsparcie w procedurze przetargowej
Jeżeli zajdzie taka potrzeba, udostępnimy pisemne wyjaśnienia i odpowiedzi na pytania wykonawców dotyczące opracowanej dokumentacji — w szczególności dotyczące zakresu, parametrów robót i przyjętych rozwiązań — oraz w razie potrzeby uzupełnimy dokumentację w trakcie trwania procedury przetargowej na wybór wykonawcy prac projektowych i robót budowlanych.
Antea Polska od lat wspiera rozwój kluczowych elementów infrastruktury morskiej w Polsce, opracowując programy funkcjonalno-użytkowe, koncepcje, analizy techniczne, projekty budowlane i wykonawcze, czy pełniąc funkcję Inżyniera Kontraktu dla inwestycji obejmujących budowę, modernizacje i rozbudowy nabrzeży, basenów portowych oraz innych obiektów hydrotechnicznych.
Nasz zespół ekspertów posiada wiedzę techniczną, operacyjną i środowiskową niezbędną do skutecznej realizacji tego typu przedsięwzięć — od etapu analiz i badań, po przygotowanie kompletnych dokumentacji wielobranżowych i uzyskanie wymaganych decyzji administracyjnych.
Wykorzystując doświadczenie zdobyte przy licznych projektach hydrotechnicznych, w szczególności wykonywanych dla terenów obejmujących porty morskie i śródlądowe oraz przystanie, Antea Polska zapewnia kompleksowe i bezpieczne podejście do przygotowania i realizacji inwestycji o strategicznym znaczeniu dla rozwoju krajowej gospodarki i transportu morskiego.