14 lipca 2022 roku w Okartowie nad jeziorem Tyrkło - w obecności Marka Gróbarczyka, Wiceministra Infrastruktury oraz Przemysława Dacy, Prezesa Wód Polskich - Jarosław Krzyżanowski, Prezes Antea Polska S.A. podpisał umowę na wykonanie opracowania pn.: „Wstępne Studium Wykonalności dla zadania pn.: „Pętla Mazurska - budowa drogi wodnej łączącej jezioro Niegocin z jeziorem Śniardwy.”


Droga wodna Pętla Mazurska składa się z 2 odcinków - części wschodniej i zachodniej. Zakresem analiz zostanie objęta część wschodnia planowanej drogi wodnej o długości ok. 30 km łącząca jezioro Niegocin z jeziorem Śniardwy przez jeziora Wojnowo, Buwełno oraz Tyrkło. Obecnie pomiędzy jeziorami Buwełno i Tyrkło nie ma bezpośredniego połączenia. Są one oddzielone od siebie lądem o długości 1,6 km w linii prostej ze wzniesieniem wysokości około 36 m. Dla ciągłości szlaku żeglugowego konieczne jest zastosowanie rozwiązań technicznych umożliwiających pokonanie tej przeszkody. Przeanalizowane mają zostać cztery warianty połączenia obu jezior.

Cele przedsięwzięcia

Głównym celem projektu jest utworzenie szlaku żeglownego w formie pętli, który umożliwi dopłyniecie do jeziora Śniardwy z portu w Giżycku na jeziorze Niegocin i powrót torem wodnym przez jezioro Śniardwy do jeziora Niegocin. 

Pozostałe cele to:

  • Rozbudowa sieci dróg wodnych Jezior Mazurskich o nowy szlak żeglowny z kilkudniowym rejsem, wiodącym przez główne Jeziora Mazurskie, umożliwiającym powrót z rejsu do portu wypłynięcia. 
  • Utworzenie obszaru retencjonowania dużych ilości wody nadmiarowej z okresu roztopów wiosennych i po dużych opadach atmosferycznych - w połączonych ze sobą jeziorach, tworzących zespół zbiorników o dużej objętości retencyjnej. 
  • Zespół połączonych jezior (zbiorników retencyjnych) zwiększa bezpieczeństwo utrzymania pożądanych głębokości wody na drodze wodnej w okresie żeglugowym.
  • Zespół zbiorników, zmniejsza ryzyko powodziowe oraz zwiększa możliwości prowadzenia właściwej gospodarki wodnej w aspekcie zapobiegania skutkom suszy.
  • Droga wodna wpłynie w znaczący sposób na rozwój turystyki wodnej oraz atrakcyjność żeglugi na szlakach jezior mazurskich.

Ogólny zakres zadania

Wstępne studium wykonalności będzie zawierało rozwiązania techniczne wraz z parametrami budowli, zasięgiem oddziaływań oraz zabezpieczeniami przed niekorzystnym oddziaływaniem, w tym:

  • Kartę informacyjną przedsięwzięcia (KIP) dla potrzeb określenia zakresu raportu środowiskowego,
  • Raport OOŚ,
  • zakres prac projektowych.

Części składowe studium wykonalności

  1. Analiza uwarunkowań limitujących klasę drogi wodnej Pętla Mazurska.
  2. Opracowanie wariantowej koncepcji przebiegu drogi wodnej wraz ze wskazaniem lokalizacji infrastruktury turystycznej.
  3. Analiza uwarunkowań środowiskowych każdego z proponowanych wariantów wraz ze wskazaniem wariantu rekomendowanego.
  4. Analiza uwarunkowań prawnych i społecznych każdego z proponowanych wariantów.
  5. Analiza wielokryterialna wariantów przebiegu drogi wodnej.
  6. Analiza kosztów i przychodów w każdym wariancie ze wskazaniem możliwych źródeł finansowania przedsięwzięcia.
  7. Opracowanie harmonogramu rzeczowo-finansowego dla wariantu rekomendowanego.
  8. Opracowanie zaleceń dla kolejnych etapów przygotowania i realizacji inwestycji.
  9. Wizualizacja rekomendowanego wariantu.

Podsumowanie

Studium wykonalności budowy Pętli Mazurskiej ma powstać do końca tego roku. Jej utworzenie przyczyni się do rozwoju turystki wodnej i związanej z nią infrastruktury, a także zwiększy atrakcyjność żeglugi i całego regionu bazującego głównie na turystyce.

Kolejnym krokiem będzie przystąpienie do sporządzania dokumentacji projektowej oraz uzyskiwania niezbędnych decyzji administracyjnych. Przewidywany koniec prac budowlanych to 2029 rok, a wstępny koszt inwestycji szacowany jest na ok. 400 mln zł.